حوادث

پزشک ایرانی، کارگر پناهجویش را با تهدید به قتل با اسید، بازگردادن و تهدید به اعدام در ایران به بیگاری می‌گرفت

media.news.imagealternatetextformat.details


یک پزشک ایرانی مقیم استرالیا که در ملبورن سکونت دارد و صاحب شیرینی‌فروشی نیز هست، کارگر پناهنده‌اش را با تهدید به قتل با اسید و تحویل‌دادنش به ایران و محکوم شدنش به اعدام در ایران مجبور می‌کرده روزانه 14 ساعت مجانی کار کند.

 

مترجم: آروین خادم‌صمیمی

به گزارش رادیو نشاط  به نقل از برخی از رسانه های استرالیا در خصوص ادعای یک پناهجوی استرالیا ، پزشک ایرانی -استرالیایی که بیش از ده سال پیش به این کشور آمده و ساکن ملبورن است، ماه ژانویه توسط پلیس فدرال بر اساس قانون کارگری کامان‌ولث به‌خاطر سوءاستفاده از کارگرش در فاصله سال‌های 2015 تا 2017 متهم و به قید وثیقه‌ی 200000 دلاری آزاد شد.

جزئیات این اتهامات در جلسه‌ی دادرسی مدنی و شورای اداری ویکتوریا بررسی شد و در این جلسه این پزشک به محدودیت‌هایی اشاره کرد که پس از دستگیری‌اش در هنگام ثبت نام پزشکی او اعمال شده است. او هم‌چنین در این جلسه اتهامات وارده را رد کرد.

این پزشک  متهم است که یک پناهنده‌ی ایرانی که نامش فاش نشده را در شیرینی‌فروشی استخدام و با تهدید به بیگاری مجبور کرده است. این شیرینی‌فروشی توسط این پزشک و همسرش اداره می‌شود و ارتباطی با شغل او به‌عنوان پزشک عمومی ندارد.

گزارشات ثبت شرکتی نشان می‌دهد این پزشک، شریک دو شیرینی‌فروشی در مناطق باکس‌هیل و لالور است. او به این پناهنده گفته باید دوره‌ی کارآموزی سه ماهه و مجانی را بگذراند و این روش معمول کار در استرالیاست. پس از مدتی این پزشک ساعتی 10 دلار برای کار به او پرداخت کرده و قول داده برای گرفتن ویزای اقامت دائم به او کمک کند.

پس از مدتی که این پناهنده از این پزشک حقوقش را مطالبه کرده، تهدید شده که او را در گونی به اقیانوس میندازند و هیچ‌کس هم چیزی نمی‌فهمد. او گفته: «من پول دارم، قدرت هم دارم، آدم بانفوذی هستم، تو سازمان مهاجرت هم رابط دارم.»

در جلسه‌ی دادرسی عنوان شده این پناهنده از هفت صبح تا نُه شب و گاهی نیز تا چهار عصر در  شیرینی‌فروشی کار می‌کرده و وقتی به این پزشک گفته این کار را ترک می‌کند، این پزشک او را تهدید کرده که با وجود رابط‌هایی که در اداره‌ی مهاجرت دارد او را به ایران برمی‌گرداند. هم‌چنین او گفته آشناهایی هم در دولت ایران دارد و به آن‌ها خواهد گفت که این پناهنده مسیحی شده تا در ایران به اعدام محکوم شود.

این پناهنده همچنین ادعا کرده که در اثر استرس ناشی از تهدیدها تهوع و در اثر فشار کاری درد در ناحیه پا و کمر داشته و این پزشک  به او داروهایی قوی برای تسکین درد می‌داده تا او دوباره کار کند.

یک‌بار که این پناهنده در محل کار دچار تشنج شده هم‌کارانش با این پزشک تماس گرفته‌اند و پزشک به‌جای تماس با آمبولانس از کارگران خواسته تا این پناهنده را به دفتر کارش ببرند. هم‌کاران با پاشیدن آب توی صورت او را به هوش آورده‌اند اما این پزشک حتی برای کمک او را ویزیت نکرد.

این پناهنده بعدا به این پزشک چی گفته: «من ممکن بود بمیرم.»

این پزشک گفته: «بدنت رو توی تانک عفونی می‌ذارم و با اسید محوت می‌کنم.»

این پزشک مدرک پزشکی‌اش را از ایران گرفته، در نزدیکی مرزهای افغانستان کار می‌کرده و بعد از آمدن به استرالیا در سال 2006 در رشته‌ی طب چینی و کایروپرکتیک تحصیل کرده است.

 

مطالعه‌ی بیش‌تر:

 

https://www.theage.com.au/national/victoria/doctor-allegedly-kept-slave-with-threats-of-acid-and-deportation-to-face-death-penalty-20181019-p50au5.html

 

https://www.msn.com/en-au/news/australia/doctor-allegedly-kept-slave-with-threats-of-acid-and-deportation-to-face-death-penalty/ar-BBOAwSC?ocid=ob-fb-enau-307