بازنگری قانون دسترسی زیر ۱۶ ساله‌ها به شبکه‌های اجتماعی در استرالیا

بازنگری قانون دسترسی زیر ۱۶ ساله‌ها به شبکه‌های اجتماعی در استرالیا

دولت استرالیا در حال بررسی اصلاحات جدیدی در قانون محدودیت دسترسی افراد زیر ۱۶ سال به شبکه‌های اجتماعی است؛ اقدامی که پس از انتشار نتایج یک نظرسنجی و ادامه استفاده بسیاری از نوجوانان از این پلتفرم‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش رادیو نشاط، استرالیا به عنوان یکی از نخستین کشورهای جهان، از دهم دسامبر سال گذشته دسترسی افراد زیر ۱۶ سال به برخی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، تیک‌تاک، اسنپ‌چت و یوتیوب را ممنوع کرده است.

بر اساس این قانون، شرکت‌هایی که نتوانند اقدامات مؤثری برای جلوگیری از ایجاد یا نگهداری حساب‌های کاربری توسط افراد زیر سن قانونی انجام دهند، ممکن است با جریمه‌ای تا سقف ۴۹.۵ میلیون دلار روبه‌رو شوند.

آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، اعلام کرده است که دولت تلاش می‌کند این قانون در برابر چالش‌های حقوقی احتمالی پابرجا بماند و در عین حال اختیارات لازم را در اختیار کمیسر ایمنی آنلاین قرار دهد تا اجرای قانون با اثربخشی بیشتری همراه باشد.

این موضوع پس از آن مطرح شد که جولی اینمن گرنت، کمیسر ایمنی آنلاین استرالیا، اعلام کرد اختیارات فعلی این نهاد برای برخورد با پلتفرم‌های متخلف به اندازه کافی گسترده نیست.

نتایج یک نظرسنجی که در ماه مارس و با مشارکت ۹۰۰ والد استرالیایی انجام شد، نشان می‌دهد ۳۱ درصد از والدین گفته‌اند فرزندانشان همچنان حداقل یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی دارند؛ این در حالی است که پیش از اجرای قانون جدید، این رقم ۴۱ درصد بود.

همچنین این نظرسنجی نشان داد ۷۰ درصد کودکانی که پیش از اجرای قانون به اینستاگرام، اسنپ‌چت و تیک‌تاک دسترسی داشتند، همچنان از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند.

اگرچه اجرای این قانون موجب کاهش نسبی حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی شده است، اما آمارهای جدید نشان می‌دهد اجرای کامل این محدودیت همچنان با چالش‌هایی همراه است و دولت استرالیا اکنون در پی تقویت و تکمیل سازوکارهای اجرایی آن است.